Nejčastější otázky k prodeji firem

Prodej firmy rozhodně nepatří mezi každodenní podnikatelská rozhodnutí.  Jde o komplikovaný a náročný proces, který vyžaduje pečlivou přípravu. Majitelé firem proto nejsou a ani nemohou být odborníky v oblasti prodeje firmy.

My v této oblasti odborníky jsme. Prodej firem je naším každodenním chlebem více než 20 let a rádi se s Vámi o své znalosti a zkušenosti podělíme.

Připravili jsme pro Vás seznam nejčastějších otázek a odpovědí k prodeji firem. Pokud v tomto seznamu nenajdete odpověď na svou otázku, ozvěte se nám a my Vám rádi odpovíme.

Z jakých důvodů nejčastěji dochází k prodejům firem?

Jednoznačně jde o únavu zakladatelů firem po 15-20 letech vyčerpávající práce. Mnohdy se přidává úmrtí, dědictví, nesoulad mezi společníky a další faktory.

V dnešní době často prodávají firmy i mladší majitelé, kteří již dosáhli stanoveného cíle nebo jim začal vadit firemní stereotyp. Tato skupina majitelů potom většinou peníze získané prodejem investuje téměř ihned do nového podnikatelského projektu.

Kdy a v jaké fázi vývoje je prodej firmy nejvhodnější?

Ideálně v období růstu všech základních ekonomických parametrů. Pokud firmě např. v posledních letech klesl obrat i zisk, investoři to vnímají negativně a to má dopad na prodejní cenu.

Existují ale i výjimky, kdy investor kupuje firmu kvůli jejím zaměstnancům, movitému majetku nebo unikátnímu know-how a nikoliv primárně kvůli ekonomickým výsledkům.

Jak může při prodeji firmy pomoct poradenská společnost?

Naše společnost standardně provádí klienta celým prodejem. Zajistíme vše od předprodejního poradenství, odstraníme slabá místa, zajistíme ocenění, vyhledáme zájemce o koupi, vedeme veškerá jednání, prohlídky, cenové vyjednávání, přípravu právních dokumentů a ošetříme platbu po předání podniku.

Majitel firmy se tak nadále může naplno věnovat rozvoji svojí firmy, aby ji prodal v plné kondici.

Je naopak smutné vídat, když se majitel snaží několik let prodávat firmu na vlastní pěst. Nevěnuje se pak vlastnímu podnikání, až jeho společnost může skončit třeba v konkurzu a on již nemá co prodat.

Po jakých firmách je největší poptávka?

Poptávka po firmě má vždy řadu možných motivací. Každý investor se na případnou akvizici dívá ze svého pohledu – např. zisk, podíl na trhu, volná kapacita pro rozšíření výroby, zaměstnanci, know-how, technologie, segment navazující na stávající podnikání atd.

Z hlediska oborů je aktuálně vysoká poptávka po funkčních strojírenských a nástrojářských firmách, firmách z oboru zdravotnictví a firmách s vysokou přidanou hodnotou. To ale neznamená, že firmy z ostatních oborů nejsou poptávány.

V jakém segmentu probíhá nejvíce prodejů firem?

Naše společnost se pohybuje zejména v segmentu středně velkých firem. Námi realizované prodeje firem jsou nejčastěji v rozmezí prodejní ceny 10-200 milionů korun.

Jak připravit firmu k prodeji?

Naše společnost pro účely přípravy na prodej firmy zavedla tzv. předprodejní poradenství.

Pokud majitel ví, že např. v roce 2017 půjde do důchodu, je vhodné připravit společnost pro co nejvhodnější zpeněžení v daném časovém horizontu. Obecně platí, že je nutné před prodejem pracovat na plné obrátky a firmu prodat v maximální možné kondici.

Co všechno určuje cenu, za kterou může majitel firmu prodat?

Všechny firmy, které prodáváme, jsou předem velmi pečlivě oceněny na základě mnoha ekonomických i jiných faktorů. V tomto ocenění potom hledáme základ pro cenové vyjednávání.

Co dělají majitelé poté, co prodají svou firmu?

V řadě případů majitelé neodcházejí z firmy ihned, ale působí ještě po dohodnuté období 6 až 12 měsíců ve firmě, aby osobně předali veškeré obchodní a jiné záležitosti.

Po prodeji nebo dokončení předávání mají obvykle půlroční až roční pauzu – odpočinek, cestování atd. Po čase však řada z nich využije získané prostředky k dalšímu podnikání (většinou v úplně jiném oboru). Starší majitelé si po prodeji firmy již často pouze užívají zaslouženého odpočinku a svojí rodiny.

Lze prodat i krachující firmu?

Kromě samotného prodeje firem se od roku 1992 zabýváme také bankroty likvidacemi firem a konkurzy. Díky těmto zkušenostem se domníváme, že prodeje krachujících firem jsou v současné době velmi vzácné a obtížné. Nabídky na odkup krachující firmy jsou mnohdy spojené s podvody a jinou trestnou činností.

Chcete naopak nějakou společnost koupit? Přečtěte si Nejčastější otázky a odpovědi k odkupu firem.

Zeptejte se nás

Jméno

Email

Vaše otázka

Jan Skřička | Omega - Prodáváme Firmy

Jan Skřička

+420 773 058 883
skricka@omegapv.cz

Jindřich Sedláček | Omega - Prodáváme firmy

Jindřich Sedláček

+420 608 535 333
sedlacek@omegapv.cz

Vladimír Erben | Omega - Prodáváme Firmy

Vladimír Erben

+420 608 535 335
erben@omegapv.cz